Det med småt​

Her følger et langt afsnit om "det med småt"​

Om afbudsregler:

Jo før man melder afbud, des bedre af hensyn til andre klienter, som evt. kan få glæde af tiden.

Seneste afbudsfrist (altid via sms eller opringning!) er kl. 12 dagen før en aftalt tid.

Ved afbud senere end ovennævnte tid afregnes til fuld pris. Dette gælder også ved sygdom. Hvis man ikke føler sig i stand til at møde op til den aftalte samtale i klinikken, kan den alternativt gennemføres som online samtale.

Om førstehjælp:​

Nærmeste hjertestarter befinder sig i samme bygning som VIA CORDIS på etagen lige ovenfor hos tandlægerne på 4. sal.

Klik her (link til: https://hjertestarter.dk/laer-at-redde-liv/hjertestart-trin-for-trin?redirected=true) for nærmere instrukser ved hjertestart.

Om smitteforebyggende foranstaltninger:

Det anbefales for at forebygge smitte med COVID-19 eller andet at holde 1 meters afstand til andre om muligt, og 2 meter, hvis man taler med ansigterne vendt imod hinanden.

Er du syg med noget, der kunne smitte andre, så meld afbud.

Det anbefales at ankomme i sidste øjeblik før den aftalte tid for at begrænse ophold på fællesarealerne.

Der er håndsprit tilgængeligt på stedet, ligesom der gøres rent ugentligt generelt, samt dagligt på særligt følsomme kontaktpunkter som fx. toiletterne.

Om tavshedspligt:

Regler om psykologers tavshedspligt fra Dansk Psykolog Forenings folder om tavshedspligt.

Psykologer har som udgangspunkt tavshedspligt. Enkelte love forpligter imidlertid psykologer til at videregive fortrolige oplysninger, hvis psykologen vurderer, at situationen er så alvorlig, at tavshedspligten skal brydes. Dette kan eksempelvis være følgende:

  • Psykologen skal ubetinget underrette et barns hjemkommune, hvis psykologen vurderer, at et barn eller en ung under 18 år er udsat eller har brug for særlig støtte – også selv om barnet eller forældrene modsætter sig underretningen.
  • I tilfælde hvor psykologen vurderer, at en klient selv eller andre er udsat for åbenlys fare. Psykologen skal i den situation bryde sin tavshedspligt for at beskytte andres liv og velfærd.
  • Endelig kan klienten selv ønske, at tavshedspligten skal brydes, og at psykologen skal videregive fortrolige oplysninger til andre. Det kan være til myndigheder eller i forbindelse med forsikringssager.

Hvis der videregives oplysninger, må psykologen kun videregive det, som er relevant og nødvendigt for en sags afklaring. Psykologen skal ved videregivelsen underrette klienten om, hvilke oplysninger der vil blive videregivet til hvem, og hvorfor det er nødvendigt – fraset underretninger.

Om journalpligt:

Læs mere her (her linkes til https://www.dp.dk/raadgivning/lovgivning/journalpligt-opbevaringspligt-og-notatpligt/)

Om cookies:

Der indsamles ingen cookies ved besøg på nærværende hjemmeside.

Ombehandling af personfølsomme oplysninger:

Jeg indsamler, registrerer og behandler personfølsomme oplysninger om mine klienter i henhold til psykologloven.

I henhold til psykologlovens Kapitel 1, §6 er jeg forpligtet til at opbevare klientjournaler i mindst 5 år, gældende fra den sidste optegnelse i journalen, som klienten også kan bede om aktindsigt i.

Jeg har tavshedspligt, dvs. at jeg ikke må oplyse andre om, at man er eller har været klient hos mig. Ej heller må jeg oplyse andre om indholdet af samtalerne. Jeg må dog tage en sag op til supervision, så længe jeg anonymiserer klientens identitet

Hvis kommune, forsikringsordning, sygesikringen eller andre betaler forløbet helt eller delvist, vil nødvendige personfølsomme data, som cpr.nr. og antal behandlingsgange automatisk blive delt med betaler. Der forudsættes derfor samtykke til deling af nødvendige og relevante personfølsomme oplysninger, hvis andre betaler dit forløb helt eller delvist.

​Drejer det sig om et forløb, som kommunen henviser til, vil de som oftest på forhånd have bedt om en udtalelse hen mod slutningen af de bevilgede timer med vurdering af udbytte samt evt. yderligt behandlingsbehov.

Nogle forsikringsordninger fordrer argumenterende udtalelser fra psykologen ved ansøgning om yderligere timebevillinger flere gange i løbet af et forløb.

Er man ikke indstillet på ovenstående deling af personfølsomme oplysninger, kan man vælge at tilbagekalde sit samtykke til videregivelse af oplysninger og blive 100% selvbetaler i stedet, hvis man ikke var det i forvejen.

Sker det, at tredjepart (kommune, forsikringsselskab eller andre), som ikke i forvejen er henviser/betaler af forløbet beder om en udtalelse (fx til brug for vurdering af støttebehov), vil det kræve samtykke fra klienten og/eller dennes værge.

Sker det at politi eller retsvæsen indhenter en udtalelse, er det min pligt at sende de nødvendige oplysninger uanset samtykke eller ikke. Klienten vil i så fald blive orienteret.

Der vil også være underretningspligt, hvis jeg vurderer, at klienten er til akut fare for sig selv eller andre uden at have den relevante støtte. Klienten og/eller dennes værge vil i så fald blive orienteret.

Tilbagekaldelse af samtykke

Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en videregivelse baseret på samtykke.

Dersom afregning af dit behandlingsforløb kræver deling af personoplysninger efter et tilbagetrukket samtykke, indebærer det tilbagetrukne samtykke, at du selv betaler for den del af terapien, der endnu ikke måtte være afregnet med andre. For det tilfælde afregnes til den til enhver tid gældende takst for egenbetalere.

Dine rettigheder

Du har – med lovens begrænsninger - visse rettigheder, herunder retten til indsigt i personoplysninger, retten til at få ændret ukorrekte oplysninger, retten til at få slettet oplysninger, retten til at få begrænset oplysninger, retten til dataportabilitet, retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysningerne, herunder ift. automatiseret, individuel beslutningstagning (”profilering”).

I forhold til sletning er denne rettighed dog modificeret af Bekendtgørelse om psykologers pligt at føre ordner optegnelse, som bestemmer, at der ikke må ske sletning i patientjournaler, men alene rettelse, tilføjelse.

Du har også ret til at klage til en kompetent tilsynsmyndighed, herunder Datatilsynet.

Om datasikkerhed:

Dine personfølsomme oplysninger bevares sikkert hos mig.

Min computer er beskyttet med div. kodeord, kryptering, virusbeskyttelse m.m..

Skal jeg maile personfølsomme oplysninger, sendes de enten via sikker mail, eller jeg sender oplysningerne i et kodet dokument, så kun den rette modtager vil kunne åbne det.

Har du behov for at sende personfølsomme oplysninger til mig, opfordrer jeg til at sende til min sikre mail: helene.faberrod@proton.me.

Om klagevejledning:

Hvis en klient ønsker at klage over den sundhedsfaglige behandling, skal klagen indbringes til Styrelsen for Patientklager.

Klager kan også fremsættes for Psykolognævnet, som er tilsynsmyndighed for autoriserede psykologer, og som vurderer, om en psykolog har udført sit arbejde med omhu, samvittighedsfuldhed og uhildethed, jf. Lov om psykologer.

Psykologen medvirker aktivt til udredning af klagesager. I forbindelse med en klagesag er psykologen forpligtet til at afgive fuld oplysning om alle forhold vedrørende klagen til regionernes samarbejdsudvalg og Landssamarbejdsudvalget. Psykologen iværksætter handlinger til forbedringer af kvaliteten på baggrund heraf, hvis det er relevant.

Er du forvirret?

Hvis du har spørgsmål vedrørende ovenstående punkter under "det med småt", er du velkommen til at kontakte mig.

For at se dette Googlemap skal du acceptere marketing cookies.

Administrer samtykke

Helene Faber-Rod

Autoriseret psykolog

VIA CORDIS

Kontakt mig

​VIA CORDIS

Algade 33, 3 sal, 4000 Roskilde

- Klik her for rutevejleding

​​​

​​Telefon: 81 98 20 22

Mail: helene.faberrod@proton.me

Videolink til online samtaler

CVR: 32044239